Munkahelyi angol alapozó kurzus – 12. lecke

HE OR SHE? THEY?

Te hányszor akadtál már el az angol mondatodban azért, mert nem tudtad, hogyan beszélj általánosan az ügyfélről / kollégáról / beszállítóról / páciensről, stb: „he” vagy „she”? Hiszen csak általában beszéltél róluk, szóval akármelyik lehetett, és különben sem ez számít… Te mit mondasz ilyenkor? Jobb híján azt, hogy „he or she” és elkezdünk tovább keresgélni a szóalakokat „his or her”, “him or her”… Fárasztó, igaz?

Nézzük az alábbi példát!

To understand a client’s needs we need to ask him or her about what improvements he or she would like to see in our products…

Ahhoz, hogy megértsük az ügyfél igényeit, meg kell kérdeznünk őt arról, hogy ő milyen fejlesztéseket szeretne látni a termékeinkben…

Jó hírem van: nem kell ezzel bajlódnod! Ugyanis a „they” (=ők) használható egyesszám harmadik személyben általános névmásként – hivatalosan 2019 szeptembere óta (The Merriam-Webster’s Online Dictionary, APA és MLA ajánlása nyomán).

Hogyan használd a “they”-t?

Az egyesszámú ügyfél / kolléga / beszállító, páciens, stb… helyett a „they” személyes névmást használjuk, nem a „he or she”-t. De arra azért figyeljünk, hogy ezután egyeztessük a mondat további részét, vagyis az igéket és egyéb kapcsolódó névmásokat is tegyük többesszámba, értelemszerűen.

Nézzük meg, hogy hangzik az előző példa a „they”-re alapozva:

To understand a client’s needs we need to ask them about what improvements they would like to see in our products…

Ahhoz, hogy megértsük az ügyfél igényeit, meg kell kérdeznünk őt arról, hogy ő milyen fejlesztéseket szeretne látni a termékeinkben…

Szóval, legközelebb az ilyen mondatok már nem fognak gondot okozni!

Mutatok még néhány mondatpárt példaképpen:

A SUPPLIER should meet the expectations of HIS OR HER client.

A SUPPLIER should meet the expectations of THEIR clientS.

When A PATIENT develops new symptoms HE OR SHE must be reassessed by HIS OR HER physician.

When A PATIENT develops new symptoms THEY must be reassessed by THEIR physician.

EACH EMPLOYEE needS to report any accident to HIS OR HER superior.

EACH EMPLOYEE needS to report any accident to THEIR superior.